Evert Carlsson: trä, skicklighet och ironi
Evert Carlsson är en konstnär med en stark grund som hantverkare.
Hantverkarens skicklighet är garantin till den utmärkta kvaliteten av
hans möbler. Detaljerna är studerade, noggranna, spännande som pretentiösa
kaméer. Intarsiorna är komplicerade, perfekta släta ytor som ritningar
i själva trädet. Figurerna är små skulpturer med ovanliga detaljer och
en teknisk förmåga över alla diskussioner.
Det skulle räcka så för att bedöma mästare Carlsson som en höjdpunkt
inom snickeri.
Men faktiskt finns det mer än så.
Evert Carlsson är en riktig konstnär, med allt som följer av detta.
Konstnären är inte den som har en stort teknisk förmåga. Konstnären
är den som bidrar till det samtida samhället med något nytt och oväntat,
något som involverar oss och får oss att tänka. Bidraget som kommer från
mästaren Carlsson är hans ironi.
Varje möbel är inte bara ett funktionellt föremål, den är en inbjudan
mot en upptäckt, en resa med överraskande slut. Lådorna öppnas en
efter en, andra som ryska dockor, hemliga tryck låser upp askarna. En
vinbehållare skaffar sig ben och huvud, redo att skvätta ut röda flöden
av njutning.
Ett skåp nöjer sig att bli en pyramid med hemliga tecken. Det handlar om
”Udden”.
Ibland känner man sig som Alice i Underlandet: vad är det som jag ska förvänta
mig nu?
Ett annat prydes av en kvinna med afrikanska drag, naturens uråldriga
gudinna. Vad gör en afrikansk figur på ett flaskskåp? Den tittar på
oss med en fräckt leende, naken och glad. Och titel lämnar ingen plats
till tvivel; den afrikanska figuren heter Flora Clorofylla!
För att inte prata om ”Missionary Activity”. Den som nu tänker på
Kyrkans heliga mission, är på mycket fel spår… Skåpet representerar
en kvinna i svart träd med någonting som påminner om ett manligt kön i
mitten.
Nu är Alices Underland helt bortglömd och vi befinner oss i mitten av en
Fellini film eller i en Boccacio´s berättelse. Eller kanske hos en
gycklare under medeltiden när vi tittar på vinbehållaren ” Kalle Bass
med en skruv lös”. Figuren hänger där, lite vilse, och med ett lite
galet uttryck. Samtidigt är det precis den skruv som tillåter oss att
dricka bra vin!
Det är Evert Carlsson bidrag till mänskligheten: hans ironi, hans
kapacitet att titta på en människa och tycka om den som den är, tjock
och smal, vacker eller ful, ren och fin som diskutabel och livsnjutare.
Och överföra sin kärlek i en möbel, med ironi!
Köping i februari 2013
Riccardo Baldelli
Maecenas
Italy Art
Sigfrid Edströmsgatan 36
72344 Västerås (Sweden)
Riccardo Baldelli, VD
0046(0)730732853
maecenas.sverige@yahoo.se
|
Svårslagen
trio
BRA
PÅSKSAK 2009, I: VÅRTECKEN. När jag kom hem för att fira påsk
i Östra Ämtervik såg jag med kort mellanrum årets första
utslagna blåsippa, årets första ivrigt stjärtvippande sädesärla
och årets första lätt förvirrade humla. Svårslagen trio.
DÅLIG,
I: LÖS FÅGELMAGE. Just som jag beundrade den klara sikten genom
min nytvättade vindruta prickades den av en fågel med diarré
som på en och samma gång åstadkom fyra (!) blaffor på glaset.
Var det en flyttfågel kunde den gärna ha stannat i Afrika.
BRA, II: EVERT CARLSSON.
Årets glada överraskning för mig på den fryksdalska
konstrundan. Fantasi och humor parad med en händighet med kniven
som skulle få forna dagars tavringar att bli gröna av avund. Har
ni inte besökt Galleri Träsmak i Mallbacken och sett hans makalöst
välgjorda, och därtill utomordentligt roliga, skåp så gör
det!
DÅLIGT, II: ÅTERFALLSFÖRBRYTARE. Okej, än är Lars Ferm inte dömd
för bankrånet i Säter i förra veckan, men nog verkar han vara
inblandad, och med anledning av det körde radion en intervju med
honom där han skröt med hur tuffa bankrånare är, i jämförelse
med andra brottslingar – ”de går bara in och tar för sig,
det är power i det”, sa han och lät alldeles upprymd vid
tanken. Lika glada är nog inte de bankanställda och bankkunder
som han skrämt vettet ur genom åren. Och vid 63 års ålder
borde han kanske också fundera på hur mycket ”power” det
varit i att tillbringa 40 av de åren i fängelse. (Å andra
sidan, i en intervju i Dala-Demokraten klagade han över hur
jobbigt det är att vara fri och ”tvingas leva på havregryn
hela vintern”…)
BRA, III: BRA CITAT. Det är inte så ofta jag läser NWT:s
chefredaktör med välbehag, men i lördags hade han hittat ett
citat av poeten Gunvor Anér som var klockrent: ”Dä ä inte säkert
att du har rätt bare för att du ä rasen”. Det räddade min
helg efter påskveckans arga mejl från ekshäringar som inte
gillade mitt förra PS.
SVEN
LO JOHANSSON Värmlands folkblad
|