Så här skriver Riccardo Baldelli

Riccardo är konstkritiker och arbetar med många italienska konstföreningar och konst affärer. Nyligen har han arbetat för biennalen i Palermo som ansvarig för den skandinaviska teamet. Han är också ansvarig för den kulturella verksamheten Hedersdoktorn Italien Art. Maecenas Italy Art


Evert Carlsson: trä, skicklighet och ironi

Evert Carlsson är en konstnär med en stark grund som hantverkare. Hantverkarens skicklighet är garantin till den utmärkta kvaliteten av hans möbler. Detaljerna är studerade, noggranna, spännande som pretentiösa kaméer. Intarsiorna är komplicerade, perfekta släta ytor som ritningar i själva trädet. Figurerna är små skulpturer med ovanliga detaljer och en teknisk förmåga över alla diskussioner.
Det skulle räcka så för att bedöma mästare Carlsson som en höjdpunkt inom snickeri.
Men faktiskt finns det mer än så.
Evert Carlsson är en riktig konstnär, med allt som följer av detta. Konstnären är inte den som har en stort teknisk förmåga. Konstnären är den som bidrar till det samtida samhället med något nytt och oväntat, något som involverar oss och får oss att tänka. Bidraget som kommer från mästaren Carlsson är hans ironi.
Varje möbel är inte bara ett funktionellt föremål, den är en inbjudan mot en upptäckt, en resa med överraskande slut. Lådorna öppnas en efter en, andra som ryska dockor, hemliga tryck låser upp askarna. En vinbehållare skaffar sig ben och huvud, redo att skvätta ut röda flöden av njutning.
Ett skåp nöjer sig att bli en pyramid med hemliga tecken. Det handlar om ”Udden”.
Ibland känner man sig som Alice i Underlandet: vad är det som jag ska förvänta mig nu?
Ett annat prydes av en kvinna med afrikanska drag, naturens uråldriga gudinna. Vad gör en afrikansk figur på ett flaskskåp? Den tittar på oss med en fräckt leende, naken och glad. Och titel lämnar ingen plats till tvivel; den afrikanska figuren heter Flora Clorofylla!
För att inte prata om ”Missionary Activity”. Den som nu tänker på Kyrkans heliga mission, är på mycket fel spår… Skåpet representerar en kvinna i svart träd med någonting som påminner om ett manligt kön i mitten.
Nu är Alices Underland helt bortglömd och vi befinner oss i mitten av en Fellini film eller i en Boccacio´s berättelse. Eller kanske hos en gycklare under medeltiden när vi tittar på vinbehållaren ” Kalle Bass med en skruv lös”. Figuren hänger där, lite vilse, och med ett lite galet uttryck. Samtidigt är det precis den skruv som tillåter oss att dricka bra vin!
Det är Evert Carlsson bidrag till mänskligheten: hans ironi, hans kapacitet att titta på en människa och tycka om den som den är, tjock och smal, vacker eller ful, ren och fin som diskutabel och livsnjutare.
Och överföra sin kärlek i en möbel, med ironi!

Köping i februari 2013
Riccardo Baldelli

Maecenas Italy Art
Sigfrid Edströmsgatan 36
72344 Västerås (Sweden)

Riccardo Baldelli, VD
0046(0)730732853
maecenas.sverige@yahoo.se

Svårslagen trio

P.S.

BRA PÅSKSAK 2009,  I: VÅRTECKEN. När jag kom hem för att fira påsk i Östra Ämtervik såg jag med kort mellanrum årets första utslagna blåsippa, årets första ivrigt stjärtvippande sädesärla och årets första lätt förvirrade humla. Svårslagen trio.

DÅLIG, I: LÖS FÅGELMAGE. Just som jag beundrade den klara sikten genom min nytvättade vindruta prickades den av en fågel med diarré som på en och samma gång åstadkom fyra (!) blaffor på glaset. Var det en flyttfågel kunde den gärna ha stannat i Afrika.
BRA, II: EVERT CARLSSON. Årets glada överraskning för mig på den fryksdalska konstrundan. Fantasi och humor parad med en händighet med kniven som skulle få forna dagars tavringar att bli gröna av avund. Har ni inte besökt Galleri Träsmak i Mallbacken och sett hans makalöst välgjorda, och därtill utomordentligt roliga, skåp så gör det!
DÅLIGT, II: ÅTERFALLSFÖRBRYTARE. Okej, än är Lars Ferm inte dömd för bankrånet i Säter i förra veckan, men nog verkar han vara inblandad, och med anledning av det körde radion en intervju med honom där han skröt med hur tuffa bankrånare är, i jämförelse med andra brottslingar – ”de går bara in och tar för sig, det är power i det”, sa han och lät alldeles upprymd vid tanken. Lika glada är nog inte de bankanställda och bankkunder som han skrämt vettet ur genom åren. Och vid 63 års ålder borde han kanske också fundera på hur mycket ”power” det varit i att tillbringa 40 av de åren i fängelse. (Å andra sidan, i en intervju i Dala-Demokraten klagade han över hur jobbigt det är att vara fri och ”tvingas leva på havregryn hela vintern”…)
BRA, III: BRA CITAT. Det är inte så ofta jag läser NWT:s chefredaktör med välbehag, men i lördags hade han hittat ett citat av poeten Gunvor Anér som var klockrent: ”Dä ä inte säkert att du har rätt bare för att du ä rasen”. Det räddade min helg efter påskveckans arga mejl från ekshäringar som inte gillade mitt förra PS.

SVEN LO JOHANSSON  Värmlands folkblad